Home
Dag 1 : Heenrit langs Lesse en Maas naar Viroinvalvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Vêves : kasteel
Veves
kasteel Vêves
www.chateau-de-veves.be
In Vêves bezoeken we het prachtig gelegen kasteel. Dit middeleeuwse kasteel is een van de oudste in België maar vooral een van de best bewaarde exemplaren. Verkleed als ridder en prinsessen dit sprookjeskasteel mogen ontdekken, was voor de kinderen een ware belevenis.
Furfooz : natuurwandeling 4 km
Furfooz
natuurpark Furfooz www.parcdefurfooz.be
In Furfooz ontdekken we het natuurpark, gelegen in een meander van de Lesse. We passeren een gereconstrueerd Romeins badhuis en wat hogerop bereiken we de ruines van een middeleeuwse versterking. Even verder leiden trappen ons naar een gat in de rotsen: een adembenemend zicht op de Lesse in de diepte. Furfooz Een ander zijwegje leidt naar een 'rokend gat'. Via een hele reeks trappen dalen we af naar een grote grot 'trou des nutons'. Na nog een grot lopen we een stukje langs de oever van de Lesse. Achter de buvette, gaat het opnieuw omhoog en passeren we de 'grot van de gouden geit'. Het pad wordt een brede bosweg en een brugje brengt ons bij de 'puits des vaux', een 30 m diepe grot waar de Lesse even tevoorschijn komt. Het bospad brengt ons uiteindelijk bij het vertrekpunt.
Tuinen van Freyr
We rijden langs de Maas naar Hastière. Voorbij Anseremme stoppen we kort bij een uitzichtpunt. We krijgen een prachtig panorama op de tuinen en het kasteel van Freyr te zien. In Hastiere stonden we echter voor de gesloten poort van het domein van de grotten van Pont d'Arcole. Dan maar doorrijden naar Viroinval.
Treignes : musea
Treignes
kerk Treignes
Treignes ligt in de Viroinvallei en telt 4 musea. Het ecomuseum in een voormalige kasteelhoeve is onze eerste ontdekking: poppentheaters, oude ambachten en een tentoonstelling rond fauna en flora. Onze volgende verkenning is het Malgré-tout museum: voorwerpen uit de prehistorie, Griekse en Romeinse periode, geschiedenis van de olympische spelen en een buitenparcours met verschillende prehistorische tenten.
Vierves-sur-Viroin : wandeling rood 1,5 km
Vierves Vierves
hotel Le petit Mesnil
Vierves-sur-Viroin is een pareltje om in rond te dwalen, met zijn talrijke smalle steegjes. Meteen kriebelt het om dit dorpje te verkennen vanuit ons hotel. We steken de brug over de Viroin over en nemen het eerste smalle wegje schuin rechts. We klimmen tot bij een straatje en nemen even rechts en dan weer een smal steegje omhoog. Bij een T is het linksaf en komen we bij een kruispuntje. We laten het dorpsplein links liggen en dalen af tot bij een oude wasplaats. Van hier hebben we ook een mooi zicht op het kasteel. Via rue des remparts klimmen we weer naar het dorpsplein, waar we de kerk, het kasteel en de kiosk passeren. Via trapjes belanden we in een parkje en nog meer trappen brengen ons tot bij een straat die uitmondt bij de Viroin.