Home
Dag 1 : Heenrit via het Kylldal naar de Vulkaaneifelvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Lissingen : skulpturenpark 1 km
Lissingen
parking bij burcht
Tegenover de burcht in het centrum van Lissingen volgen we de rondweg doorheen het natuurgebied Burgaue, waar basaltskulpturen staan opgesteld. Omdat de burcht pas om 11u zijn deuren opent en de zon al heerlijk straalt, laten we een bezoek ervan achterwege.
Birresborn : wandeling naar ijsholen 3 km
Birresborn Birresborn
parking bij grillhut
Vanaf de parking nemen we de (kortste) bosweg naar de ijsholen van Birresborn. We passeren een ruïne en na anderhalve kilometer volgt een steile, korte klim naar de rotsen. Een idylische picknickplek met tegenover het panorama, de ingangen naar de ijsholen. Deze zijn ontstaan door het uithouwen van molenstenen. Binnenin is het er koud en vochtig zodat er ijs aanwezig is. Een ideaal overwinteringskwartier voor vleermuizen. Met een zaklamp kan je er binnen, al zijn de doorgangen heel laag. Voor de terugweg kiezen we de geasfalteerde toegangsweg met mooie vergezichten over het glooiende landschap.
Wallenborn : geiser
Wallenborn
parking bij kerk
In Wallenborn laten we ons verrassen door de Wallender Born. Deze koudwatergeiser spuit elke 35 minuten tot 4 meter hoog, maar zakt snel en blijft nog een 5-tal minuten door borrelen. Hoewel de laatste vulkaanuitbarstingen in de Eifel dateren van 10.000 jaar terug, zijn er nog magmakamers aanwezig in de ondergrond. Het hieruit opstijgende CO2 vermengt zich met het koude grondwater. Na ophoping van het gas, kan het door de uitgeboorde schacht ontsnappen, vergelijkbaaar met het schudden van een colafles.

Daun : rodelbaan
In Daun maken we enkele ritjes op de zomerrodelbaan.
Bettenfeld : vulkaanpad Moosberg tot Kleine Kyll 8 km
Moosberg Wolfschlucht
parking bij Windsbornkratersee
Vanaf het Hinkelsmaar in Bettenfeld volgen we een stukje Vulkaanpad. We passeren de Windsbornkratersee en klimmen tussen de versteende lavawanden naar de Moosberg, een voormalige vulkaan. Doorheen bos bereiken we de kiosk met schitterend uitzicht over de regio. Weer afdalen tot een splitsing naar rechts ons bij het Vulkanerlebnispark brengt. De verschillende gesteentes van de Eifel liggen er tentoongesteld in een prachtig vulkaandecor. We volgen het beekje van de Horngraben door een mooi stukje natuur en bereiken de Wolfschlucht. Deze kleine, wildromantische kloof mondt uit bij de Kleine Kyll. We volgen het pad langs deze rivier stroomopwaarts (nr. 17) en klimmen geleidelijk weg uit het dal. Bij een T nemen we links en stijgen verder tot aan de voet van de Moosberg. Hier kiezen we rechts voor de veldweg die ons tot bij de parking brengt.
Manderscheid : wandeling naar Oberburg 3 km
Oberburg Manderscheid
jeugdherberg
Vanuit onze verblijfplaats stappen we naar het maarmuseum en dwarsen het Kuurpark tot bij de parking Burgenblick. Net voor de hoofdweg afdaalt naar rechts, nemen we het pad links tot bij de kiosk. Een heerlijk uitzicht op beide burchten is onze beloning. Over een smalle rotskam van 300 meter lang, met in de diepte de Lieser, bereiken we de Oberburg. Een beklimming van de toren is de kers op de taart van deze prachtige dag!