Home
Thuin Thuin
kerk Thuin
www.thuin.be
Thuin ligt in het dal van de Samber, tegen een steile helling aan. We vertrekken bij de kerk in de benedenstad, richting haven. De museumboot laten we letterlijk links liggen en nemen rechts. De N59 steken we over en bestijgen de trappen naar de bovenstad. We volgen de straat naar links en passeren het belfort. Voorbij het plein, het eerste straatje rechts. We dalen af tot een splitsing, waar we het paadje links nemen. Hier bevinden we ons tussen de hangende tuinen. Deze tuinen in terrasvorm aangelegd, zijn grotendeels gerestaureerd en de steegjes bijzonder charmant. Beneden gekomen, volgen we het straatje naar rechts. We bereiken een speelpleintje, nabij het riviertje de Biesmelle. Via de Chemin des Moulins en het eerste steegje rechts gaat het opnieuw naar boven, tot bij het belfort. Het belfort behoort tot het Unesco werelderfgoed. Met een audiogids beklimmen we de 60m hoge klokkentoren, vanwaaruit we een prachtig uitzicht hebben over de streek. Na dit bezoek, dalen we de Chaussee Notre Dame af naar de kerk. Via een gewelfde doorgang met trapjes komen we weer bij ons vertrekpunt.
Beaumont : vestingwandeling 1,5 km
Beaumont
kerk Beaumont
Beaumont is een oude vestingstad, vlakbij de Franse grens, en in een mooi groene omgeving. Bij de kerk steken we de drukke straat over en nemen dan het steegje links. We volgen de aanwijzingen naar de Salamandertoren. Via trapjes en doorheen de restanten van een oude stadspoort, bereiken we de Salamandertoren. De toren zelf was gesloten, maar zelfs aan de voet ervan is het zicht idyllisch. Het paadje kronkelt verder langs de oude stadswallen. We blijven dit volgen tot het uitmondt op een kasseiweg. Wat verder opnieuw de drukke weg over en het steile straatje naar boven tot bij de kerk.
Meren van l'eau d'Heure
Meren van l'Eau d'Heure
onthaalcentrum
www.lacsdeleaudheure.be
De meren van l'Eau d'Heure is de verzamelnaam voor de vijf stuwmeren op het riviertje Eau d'Heure. Elk meer heeft zijn specifieke watersportfaciliteiten. Maar het waarmerk van dit merenplateau is de grootste stuwdam van Belgie: 790 m lang en 70m hoog. Een geleid bezoek binnenin de stuwdam en de elektriciteitscentrale is een aanrader. De rondleiding eindigt met een lift naar de top van 107m hoge panoramatoren. Een waar hoogtepunt! Meren van l'Eau d'Heure