Home
Wemmel : wandeling 13 km
Wemmel Wemmel Wemmel
kasteel van Wemmel
In Wemmel starten we bij het gemeentehuis, ondergebracht in een fraai kasteel. In de middeleeuwen stond hier een versterkte waterburcht. We volgen een stukje het Laermanspad, langs de kerk en de begraafplaats, enkele akkers en de Neerhoflaan tot het eind. Na het oversteken van een beekje, belanden we in een glooiend akker- en weidelandschap, de echte kouters. Hier verlaten we het Laermanspad en kiezen voor een veldwegje links dat geleidelijk stijgt tot op een dwarsweg. We worden er getrakteerd op een panoramisch zicht op onze hoofdstad. Op een bank onder een boom genieten we van het hoogtepunt van deze wandeling. Wat verderop gaat het via een pad tussen de spruiten en de patatten op en neer. Prachtig wandelen is het hier. Terug op de asfaltweg nemen we iets verderop het eerste straatje (kasseiweg) rechts. We belanden in een villawijk en blijven rechtdoor stappen tot een T-splitsing. Eventjes naar rechts en dan rechtsaf een veldweg in. Langs nog enkele villa's bereiken we de hoofdstraat die we rechts opslaan. Weinig verder nemen we aan de overzijde de Jagersweg. Zo komen we bij het Beverbos. De Maalbeek steken we over en volgen het modderige pad door dit broekbos. Verderop passeren we een sportcomplex en het kasteel van Bever. Aan de brouwerij Drijpikkel volgen we een stukje de N277 tot voorbij de ingang van het kasteel, we een smal pad ontwaren tussen een bomenhaag en een omheining. Dit pad daalt steeds dieper af en mondt uit bij een kapelletje. Hier rechts en verderop de Hazenstraat tot bij de ring. Eventjes de straat naar rechts volgen en in de bocht de berm opklimmen (Ringpad). Nu stappen we op de verhoogde berm, terwijl de auto's zo'n 10 meter lager voorbij zoeven. Voorbij een maisveld slaan we rechtsaf. Hier krijgen we een mooi zicht op Wemmel. Net voor een kruipuntje, gaat het links weer de velden in, tot bij de Maalbeek. Deze volgen we naar rechts tot een steil afdalend pad naar een brugje ons over het beekje loodst. Een smal pad tussen de akkers brengt ons in de dorpskom van Wemmel. Al gauw laten we weer de huizen achter ons, en stappen langs de Maalbeek, door enkele parken naar het centrum en het vertrekpunt. Wemmel