Home
Ezemaal : Laarwandeling 12 km
Laar Ezemaal
station Ezemaal www.toerismevlaamsbrabant.be
Vanaf het station is het maar ean paar honderd meter stappen voor we een graspad inslaan en het groen induiken. Voorbij een bocht naar links vergezelt de Kleine Gete ons tot de eerste huizen van Ezemaal. Dit is een bijzonder mooi stukje langs het water. Ook voorbij de dorpsrand volgen we nog even de Kleine Gete en stappen dan langs een verkeersvrije weg door het weidse landschap naar Laar. Bij de kapel van de 3 gezusters slaan we rechts af. Verderop passeren we een parkje met het standbeeld van pastoor Loriers, de bezieler van de tiendenschuur en de kerk van Laar. Even voorbij de kerk slaan we rechts een licht stijgende veldweg in. Voor ons herkennen we de skyline van Tienen. We slaan 2 maal rechts af en duiken in een fijne, holle weg. Bij een dwarsweg komen we in open landschap, met Neerwinden voor ons. We buigen opnieuw af naar Laar en steken een kruispunt over. Langs velden en onder de spoorweg door, belanden we in een weids akkerlandschap. In de 17e en 18e eeuw speelden zich hier bloederige veldslagen af. Vanaf een stuk holle weg flirt de route met de taalgrens. We passeren Ardevoor en steken de Kleine Gete over. We lopen pal op de grens tot de Sint-Jobskapel. Aan de overkant duiken we de Via Longa in, zonder twijfel de mooiste holle weg van Haspengouw! In het begin breed met metershoge flanken, en versmallend naar het einde toe. Hier en daar ontwaren we witte zandsteen onder de steile talud. Daarna slaan we rechtsaf en krijgen uitzicht op Goetsenhoven en Hakendover in de verte. Nu nog het spoor over en deze volgen naar de parking.
Via Longa Neerwinden
Landen : vestenwandeling + de Beemden 5 km
Landen Landen Landen
Slachthuisplein www.vlaamsbrabant.be
We starten met het GR-pad richting De Beemden voor een verkwikkende pauze in de Rietgors en bij het fraaie waterspeelplein. Via touwen, stapstenen, planken of brugjes kan je de Molenbeek oversteken. Terug bij ons beginpunt volgen we de vestenwandeling, die ons leidt langsheen plekjes waar vroegere stadspoorten en vesten stonden. Zo passeren we de Sint-Gertrudiskerk en het bezoekerscentrum Rufferdinge. In deze oude watermolen kom je alles te weten over Pepijn van Landen. Binnenkort opent hier een belevingscentrum rond techniek. De route loopt voorts langs het stadhuis en de Pepijnbronnen.
Drieslinter : avonturenpad 3,5 km
Getevallei Getevallei
stationsplein
Het stationsplein van Drieslinter lokt heel wat zachte recreanten. Sinds kort start hier het eikelmuispad, onderdeel van het avonturenpad. Meteen kan er volop geklommen en gespeeld worden in de bomen en hutten. We vervolgen onze weg richting Grote Gete. Een spectaculaire hangbrug daagt voor ons op: de Golden Geet. Daarna slingeren we mee met de Gete tot bij een kasseiweg. Hier even naar links en dan een graspad volgend en af en toe over vlonderpaden. Hier volgen we het Kamsalamanderpad. Via een ijzeren liefdesbrug steken we de Gete weer over en krijgen een mooi zicht op het dorp Drieslinter. Het avontuurlijke pad brengt ons bij een rietvijver en de Kamsalamanderhut. Een onverhard pad, gescheiden van de ijzerenweg met struiken, leidt ons terug richting beginpunt.