Home
In en rond Aarschotvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Gelrode : 16 km (708-247-710-713-712-717-716-715-705-73-79-704)
Aarschot Gelrode
begraafplaats Gelrode
Dit keer gaan we voor een mix van Hagelandse Heuvels en Demer & Dijle. Starten doen we in het Kloesebos, waar een stukje heidegebied hersteld is. Even verderop leidt een klimmetje ons naar een prachtige, open heidevlakte 's Hertogenheide, die we dwarsen. Na een kruispunt is het opnieuw klimmen geblazen en passeren we rechts een picknickweide met uitzicht. Voor ons ontwaren we tussen de bomen de Orleanstoren, een restant van de oude stadsomwalling van Aarschot. Via trappen dalen we richting centrum en stappen naar het station. Over de fietsbrug en stationsparking belanden we bij de Demer.
Demer Demer De oever blijven we enkele kilometers volgen tot het Kasteel van Nieuwland. Hier werd recent een oude meander opnieuw aangesloten. Nu volgt een stuk door bos, het Vorsdonkbos, een nat gebied met uitzonderlijke plantenrijkdom. De route vervolgt onder de spoorweg en over de steenweg tot aan de voet van de Eikelberg. Een steile klim leidt ons langs een Lourdesgrot naar de heuvelkam. Aan weerszijden krijgen we mooie doorkijkjes op Gelrode en omgeving. Bij het verlaten van het natuurgebied, blijven we de heuvelkam verder volgen. Voorbij een kapelletje dalen we in een holle weg af naar Gelrode en het beginpunt.
Een wandeling met bijzonder veel afwisseling: heuvels, bos, heide en water!