Home
Dag 9 : Wolfdalvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Bad Rippoldsau : wasserfallschleiffe 2,1 km
Bad Rippoldsau Bad Rippoldsau
parking Vor Burgbach
Waar de Burgbach uitmondt in de Wolf nabij Bad Rippoldsau starten we deze korte rondwandeling. Na 24 uur onafgebroken regenen zijn de beekjes verandert in onstuimige, kolkende bergrivieren. We volgen kort de Wolf stroomafwaarts door bos en klimmen na een splitsing steil omhoog. Bij een open plek doemt voor ons een vertikale rotswand op met bovenop een kiosk. Al gauw staan we voor de Burgbachwaterval, waarvan het water zich hier 83 meter naar beneden stort. Een indrukwekkend natuurspektakel, zeker na de grote regenval. Via een smal pad bereiken we een asfaltwegje dat ons naar de parking loodst.
Bad Rippoldsau : natuurhuis met waterspeelplein
Bad Rippoldsau
parking Wald-Kulturhaus www.wald-kultur-haus.de
In Bad Rippoldsau houden we nog even halt bij het boskultuurhuis. We komen er alles te weten over oude ambachten in het Zwarte Woud, zoals de vlotterij en kuiperij. Er valt ook veel op te steken over mineralen, water en bijen. Bijzonder geliefd bij kinderen is het waterspeelplein, met vijvertjes, kanaaltjes en zelfs een waterglijbaan!
Kniebis : Klostersteig 5,6 km
Kniebis Kniebis
hotel Günter regio.outdooractive.com
Vanaf ons hotel in Kniebis gaan we langs het parkje met de kloosterruïne naar omhoog. Wanneer we links moeten, volgt een leuk brandweerleerpad langsheen de prille Forbach. Kort erna bereiken we een idyllisch plekje bij een vijver, bronnetje en watertretbekken. De paadjes kronkelen avontuurlijk door het bos en we steken een oude stenen spoorweg over. Ook de grote baan steken we over en regelmatig passeren we een bordje met een wijze spreuk. Voorbij de grensstenen draait het pad weg en loopt parallel met de B500 tot de voetgangersbrug. Na een grasland en bezinningsplek daalt het pad naar de vallei van de Forbach. We steken het water over en volgen het nu stroomopwaarts. Bij een voormalige watermolen steken we het riviertje weer over en volgt een avontuurlijk stukje de helling op. We passeren een tweede plek waar ooit een watermolen draaide en steken verderop de Forbach voor een derde keer over. Met het openluchtzwembad van Kniebis aan onze rechterkant, bereiken we weer ons hotel. Zeer avontuurlijke en mooie wandeling.
Kniebis : Wildpad 7 km
Kniebis Kniebis
hotel Günter regio.outdooractive.com
Vanaf ons hotel stappen we naar de vijfsprong met de grensstenen. Hier volgen we het wildpad in tegenwijzerzin, op zoek naar afbeeldingen van wilde dieren. Tevens is de bewegwijzering minimaal en de paden door wilde natuur. We bereiken de Kniebishut en dalen langs de skilift de helling af. Voorbij een bank ontmoeten we het eerste dier: een haas. Al gauw volgt een insektenhotel en na een kort stukje asfalt, duiken we weer de natuur in. Bij het Moorbad spotten we libellen en peilen hoe diep de zwarte modderbrij is. Een kort klimmetje, gevolgd door een gestage afdaling door de vallei van de Eichelbach.
Kniebis Kniebis We spotten een hert, een ree en een everzwijn. Bij een vijvertje beklimmen we een houten platform, met helaas weinig uitzicht. Ook bij deze wandeling zijn heel wat paadjes verandert in kleine beekjes. Na het oversteken van de grote weg, volgt een kronkelpaadje tot bij een bezinningsplek. Wanneer het pad het bos induikt wanen we ons in een mysterieus oerwoud, met bizarre takken en alles met mos bedekt. Bruin water kolkt onder de boomwordels en de groene moslaag door. In dit prachtig stukje oernatuur vinden we de wolf en de beer. Feeëriek mooi is dit! Daarna komen we uit op heide en de kudde schapen die graast nabij de grensstenen. Er rest ons nog de terugweg naar het hotel.
's Avonds genieten we van een grandioos vuurwerk ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Kniebis!