Home
Dag 3 : Franse Ardennenvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Butte de Stonne (FR)
Stonne
parking bij butte
In mei 1940 werd het dorp Stonne verwoest tijdens een zware tankslag tussen het Franse en Duitse leger. Daarvan getuigt de tank aan de voet van de Butte de Stonne. Deze getuigenheuvel was een ideale observatiepost en biedt nu een schitterend panorama over de streek.
Olizy-Primat (FR) : Parc Nocturnia
Nocturnia Nabij Olizy-Primat ligt het wolvenpark Nocturnia. Naast de wolven leer je in het interactief museum alles over nachtdieren. Buiten zijn er hutjes met oude ambachten en een leuk natuurbelevenispad. Maar de topper is wel het nettenparcours, opgehangen tussen de bomen.
Saint-Aignan (FR): Canal des Ardennes
St. Aignan
sluis Saint-Aignan
In Saint-Aignan vind je een bijzonderheid: het Canal des Ardennes loopt er door een tunnel, met ernaast een wandelpad. Toevallig kwam er een jacht aanvaren en zagen we ook de sluis in werking.
Sedan (FR): kasteel
Sedan
parking kasteel
www.sedan-bouillon.com
De stad Sedan ligt aan de Maas, op een boogscheut van Bouillon. We bezoeken er het imposante kasteel, met 35000 m2, een van de grootste van Europa. Deze versterkte vesting met omwallingen en muren van 4 m dik is zo goed als intact gebleven.
Bouillon : uitkijktoren 2 km
Bouillon
jeugdherberg
Vanuit de jeugdherberg dalen we naar het centrum en volgen de N838 naar rechts. In het eerste stijgende straatje links, vinden we tussen enkele huizen een dubbele trap die overgaat in een steil pad tussen tuintjes. Verderop wordt het een bospad dat voorbij een rots, wat minder steil is. Na een stuk vals plat, gaat het zigzaggend tot boven, aan de voet van de toren. Het uitzicht is grandioos. We keren terug via het zigzagpad nr.1. Bij een splitsing volgen we nr. 14 dat geleidelijk afdaalt tot bij de Semois. Nu nog de trappen omhoog naar onze verblijfplaats.