Home
Dag 1 : Valleien van Warche en Bayehonvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Longfaye : plezierwandeling 5 km (deels rode rechthoek + deels GR)
Longfaye Longfaye
bocht bij brug over de Bayehon www.ostbelgien.eu
Longfaye ligt op de rand van de Hoge Venen, waar veel riviertjes ontspringen, zoals de Bayehon. Vanaf de parking volgen we het water stroomopwaarts en passeren al meteen een doorwaadbare plek. Weinig verder steken we een tweede keer de Bayehon over. Langs het kabbelend water klimmen we gestaag tot we nog een brugje over moeten. Van hieraf volgt een smal, rotsig pad tot bij de waterval van de Bayehon. Zalig plekje om even op adem te komen! Iets verderop passeren we een schuilhut en er volgt een heel avontuurlijk pad. Bij een picknickbank, korten we de route in door links de veldweg te volgen richting Longfaye. De GR blijven we volgen tot bij een grote, bebloemde drinkbak, waar we weer aansluiten op de rode wandeling. Eens van de hoofdweg, volgt een aangename veldweg, omzoomd met bomen en fraai zicht op de glooiende omgeving. Een heel steile, rotsige afdaling (goed schoeisel vereist!) voert ons in een mum van tijd tot bij de Bayehon. We steken die nog drie keer over en staan weer bij onze vertrekplaats.
Ovifat : plezierwandeling 5,2 km (blauwe rechthoek)
Ovifat Ovifat
parking bij stuwdam Robertville www.ostbelgien.eu
Bij Ovifat mondt de Bayehon uit in de Warche en dit ontdekken we tijdens een wandeling vanaf de stuwdam van Robertville. We starten de tocht langs een ietwat avontuurlijk bospad, met af en toe zicht op de burcht van Rheinhardstein. Een korte afdaling en beklimming door een zijvalleitje, voeren ons tot bij de rots Neus van Napoleon. Het pad blijft nog een tijdje op hoogte, langs heide, struikgewas en rotsen. Uiteindelijk dalen we af naar de Warche. Een houten brug -stapstenen zijn ook een optie- brengt ons naar de overkant. Op de picknickplek bij de samenvloeiing van Bayehon en Warche genieten we van een zalige pauze. De Bayehon steken we over en flaneren langs het water van de Warche. Aan de voet van een steile helling, kiezen we nog even rechtdoor, richting cascade. Dit leidt naar een uitzichtpunt op de waterval van Rheinhardstein, met 60 meter, de hoogste natuurlijke waterval van België. We keren het stukje terug en vatten de beklimming aan. Het sprookjesachtige kasteel van Rheinhardstein domineert de vallei. Er volgt nog een rotsachtig stukje en dan een aangenaam pad tot bij de stuwdam, die ons naar het beginpunt brengt.