Home
Dag 2 : WO2 in de Rureifelvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Raffelsbrand : wandeling Ochsenkopf 2,5 km
Raffelsbrand
wandelparking langs L160, nabij kruispunt met B399
Na de landing in Normandië op 6 juni 1944 bereikten de Amerikaanse troepen in september '44 de Duitse grens. Aan de Duitse grens werd hun snelle opmars gestopt: de slag bij Hürtgenwald duurde tot februari 1945 en de verliezen bedroegen 70.000 man, waarvan 57.000 Amerikanen. Op deze wandeling getuigen nog 3 verwoeste bunkers van de Westwall en sporen van loopgraven en bomkraters van deze felle gevechten.
Vossenack : Duitse militaire begraafplaats
Vossenack
begraafplaats Vossenack
In Vossenack liggen 2347 Duitsers begraven, gesneuveld bij de gevechten in Hürtgenwald. Ernaast is een herdenkingspark met standbeeld en het relaas van de Windhonden Divisie, die in hier in de bossen vocht. Even verderop passeren we de militaire begraafplaats van Hürtgen.
Bergstein : wandeling krawutschketurm 1 km
Bergstein
parking bij kerk
Ook rond de Burgberg in Bergstein werd zwaar gevochten in de winter van '44-'45. Op de rondwandeling vinden we een grote, deels intacte bunker. Maar ons eigenlijk doel is de toren op de top, van waar je een grandioos panorama hebt op de Rurvallei met Nideggen en het stuwmeer van Obermaubach.
Zerkall : wandeling nrs.7-27 6 km
Zerkall Zerkall
Nationalpark Infocentrum van Zerkall
We volgen eerst wandeling nr.7 en steken de Rur en de spoorweg over. Wat verderop naar links. Het bospad stijgt geleidelijk en bijna boven, passeren we een eerste reeks rotsformaties. Boven gekomen, buigt het pad naar links. Eens het pad begint te dalen, lopen we opnieuw langs indrukwekkende rotsblokken. Bij een splitsing volgen we het dalende pad links en wandeling nr. 27. Gestaag dalend bereiken we de spoorweg, steken die over en verderop ook de Rur. Nu volgen we het vlakke fietspad doorheen het groene Rurdal tot bij het vertrekpunt.
Nideggen : stadswandeling 2 km
Nideggen
parking Danzley
Het stadje Nideggen wordt gedomineerd door zijn burcht, die op een rots boven het Rurdal uitstijgt. Vanaf de burchtruïne heb je een heerlijk uitzicht. Het museum bezochten we in 2006. De weg naar de burcht leidt door het fraaie middeleeuwse centrum, met verschillende stadspoorten en vakwerkhuisjes.