Home
Dag 3 : Mullerthalvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Consdorf : wandeling naar Kuelscheier 3 km
Consdorf Consdorf Consdorf
parking Consdorfer molen campconsdorf.lu
Aan de overkant van de parking volgen we de Mullerthal trail richting Consdorf. Een vlakke, brede bosweg loodst ons langs een kabbelend riviertje naar enkele spectaculaire rotsformaties. Een smal stijgend pad kondigt het begin aan van een avontuur tussen de rotsen. De Rittergang is de eerste rotsspleet waar we doorheen moeten. Bij de volgende, de Deiwepetz, komt een zaklamp al van pas om je door de nauwe rotsspleten te wringen. Tot slot volgt de Kuelscheier, waar je zo'n 100 m door een pikdonkere, enge rotsspleet kruipt. Eens eruit, klim je via stenen tot bovenop de rotsen naar een uitzichtpunt. De voet ervan ligt bij een idyllische picknickplek met vijvertjes. Terugkeren doen we via de bosweg.
Berdorf : wandeling B5 5,5 km
Berdorf Berdorf Berdorf
parking nabij watertoren www.berdorf-tourist.lu
Berdorf staat bekend als het mekka van de spectaculaire rotsformaties in de regio. Na enkele honderden meters duiken we het bos in en kronkelt het pad langs en tussen de rotsmassieven van de Weerschrummschloeff. We bereiken een weg, met een overhangende rots, de Predigstuhl. Aan de overzijde stappen we door de nauwe doorgang van de Binzeltschloeff en volgen de rotsen tot we uitkomen bij een idyllische plek: de Roitsbachkloof. Een ommetje over het brugje, de trappen en ladder op tot helemaal bovenop de rotsen, beloont ons met een schitterend panorama over het Mullerthal. We keren terug tot over het brugje en vervolgen onze route door de wondermooie rotskloof van het riviertje de Roitsbach. Op het einde bereiken we de eerste huizen van Berdorf en stappen door het centrum terug naar de parking.
Berdorf : wandeling E1 tot Hohllay 3 km
Berdorf Berdorf
parking bij Perecop
Tegenover de rotsformatie van de Perecop, volgen we het riviertje de Aesbach stroomopwaarts. Het pad springt haasje over met het water en wringt zich alsmaar meer tussen de rotswanden. Na anderhalve kilometer klimmen we naar boven en bereiken de Hohllay. Deze holen zijn ontstaan na het uithouwen van molenstenen in de rotsen. We stijgen nog iets hoger tot het amfitheater en keren dan dezelfde weg terug.
Echternach : Romeinse villa
Echternach
parking bij meer Echternach
www.mnha.lu/de/Romische-Villa-Echternach
Bij het meer van Echternach verkennen we de opgravingen van de Romeinse villa, de grootste van Luxemburg. Recent is er een klein, maar interessant museum bijgekomen, waar scenes uit het dagelijkse leven van de villabewoners uitgebeeld staan.
Mullerthal : wandeling naar Kalktufbron 2 km
Mullerthal Mullerthal
parking bij start vlonderpad
Mullerthal ligt in het dal van de Zwarte Ernz en is vooral gekend om zijn waterval Schiessentumpel. Enkele kilometers verderop ontdekken we via een vlonderpad een andere, wel heel speciale waterval, de Kalktufbron. Vanaf een met mos begroeide, overhangende rots stroomt helder water als een gordijn naar beneden in een kleine vijver. Een sprookjesachtige plek!
Larochette : wandeling Verlorenkost - Osterbour 4 km
Larochette
jeugdherberg www.campinglarochette.eu
Vanaf onze verblijfplaats stappen we naar het centrum van Larochette en bestijgen de zigzagklim naar het torentje Verlorenkost. Een schitterend zicht op het stadje! We volgen de autopedestre tot een splitsing, waar we de trappen naar beneden nemen. Na het oversteken van de straat, even naar rechts tot we tussen de huizen via trappen richting kasteel klimmen. Boven komen we bij een kleine open vlakte, van waarop deze ochtend 2 luchtballons opstegen. Het was een subliem plaatje: een rode en een zwarte ballon stegen op boven de burcht in een hemelsblauwe lucht. Vanavond ligt het kasteel er verlaten bij en we volgen opnieuw de autopedestre, langs de witte rotswand, die uitmondt in het valleitje Osterbour. Door bos en langs een beekje bereiken we de jeugdherberg.