Home
Kuttekoven : oranje wandeling 7 km
Rullingen Kuttekoven
kasteel van Rullingen www.wandeleninlimburg.be
Vanaf de parking bij het kasteel van Rullingen steken we de straat over en volgen een veldweg dwars door de boomgaarden. Bij een kruispunt nemen we de holle weg rechts, die afdaalt naar de Herk. Nu lopen we langs de Herk door het natuurgebied Meersbeemden. Via trapjes klauteren we op een oude spoorwegbedding, die we ruim 2 kilometer volgen. Deze voormalige fruitspoorlijn leidt ons tot Kuttekoven, waar het kerkje prachtig tussen de bloeiende hoogstambomen prijkt. Door een stukje natuurgebied bereiken we de N754. Een parallel pad loodst ons langs het kasteel De Klee, waarrond de wandelroute in een grote boog loopt. Aan de achterkant ervan nemen we de veldweg die geleidelijk daalt naar de vallei van de Herk. Bij een viersprong naar links, en tussen de bloesems bereiken we weer ons vertrekpunt.
Borgloon : groene wandeling 4 km
Borgloon Borgloon
parking aan N79 www.wandeleninlimburg.be
We volgen de pijltjes naar het doorkijkkerkje, dat schittert tussen de bloesems op de Bollenberg. De groene route brengt ons naar de Romeinse Kassei, een oud-Romeinse heirweg. Erlangs genieten we van het panoramazicht op de streek, met aan onze voeten enkele speciale zitbanken, die vertellen over het leven hier ten tijde van de Romeinen. Iets verderop loopt het pad onderaan de Bollenberg en leidt een tunnel ons naar het centrum van Borgloon. We klimmen tot helemaal boven op de burchtheuvel, waarop en -rond een houten loopstructuur is aangebracht door een Japans kunstenaar. Tot slot nog een steile afdaling naar de parking. Meer over de kunstwerken op www.z33.be/pit.
Abdij Mariënhof + fruitsite Colen
Abdijsite Colen Kunstwerk kloostergang
parking bij abdij www.vzw-fruitstreekmuseum.be
We starten met een bezoekje aan het fruitmuseum, dat ons de geschiedenis van de fruitteelt in Haspengouw vertelt. Ze verkopen er ook streekproducten, zoals de Loonse stroop. Ter gelegenheid van erfgoeddag zijn ook enkele pareltjes van het klooster te bezichtigen: het prachtige kerkje, de kloostergang en de ontvangstkamer, met het 13e eeuws reliekschrijn van de heilige Odilia. Als afsluiter stappen we een rondje door het vlakbij gelegen, houten kunstwerk, gebaseerd op de kloostergang.