Home
Dag 1 : Heenrit naar Vlaamse Ardennenvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Ronse : wandeling Muziekbos 8 km (92-91-58-35-36-37-39-93-32-92)
Ronse Ronse
Jeugdherberg De Fiertel
Nadat we ingecheckt zijn in de jeugdherberg van Ronse, vatten we een tocht aan langs de knooppunten van de bronbossen. Net vertrokken, prijkt op een heuveltje de kapel van O.L.V. van Lorette met Lourdesgrot. Tijdens de jaarlijkse Fiertelommegang in Ronse wordt hier halt gehouden met het Sint-Hermesschrijn. We wandelen langs autoluwe straatjes, gestaag klimmend en regelmatig fraai zicht op het typische heuvellandschap van de Vlaamse Ardennen. Via een mooie, holle bosweg stijgen we naar de top van het Muziekbos. De zinnenbank aan de voet van de Geuzentoren vormt de ideale plaats om te genieten van de natuur en een picknick. Na de toren passeren we de restanten van een oude grafheuvel. Even verderop verwijst de naam Boekzitting naar een eeuwenoude beuk, waar recht werd gesproken.
Ronse Ronse Links genieten we van een fraai uitzicht, tot we rechts via een draaipoortje een graspad inslaan. Een tweede zinnenbank verleidt ons tot een zalige pauze middenin het groen. Er volgt een bochtige afdaling door bos en een houten loopbrug over het drassigste stuk van het Sint-Pietersbos. De bronnen voeden enkele heerlijk klaterende beekjes, die we een paar keer oversteken. Bij een derde zinnenbank nemen we de tijd om te luisteren naar het avondgezang van de vogels. Voorbij enkele huizen volgen we een smal graspad langs knotwilgen. Na nog een handvol huizen, voert een veldwegje naar onze verblijfplaats, met aan onze rechterkant een fraai zicht op de Kanarieberg met het Muziekbos.