Home
Dag 1 : Heenrit naar Pajottenlandvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Leerbeek : wandeling 6,5 km (264-215-216-255-254-253-257-256-264-263)
Leerbeek Leerbeek
kerk Leerbeek
Vanaf de kerk van Leerbeek steken we de steenweg over en stappen even richting Kesterberg, maar houden rechtdoor aan. Een steegje rechts leidt ons naar een andere drukke straat, die we oversteken. Al gauw doorklieft het pad een graanveld en bereiken we een straatje. We dwarsen een boerenerf, waar net de koeien worden buiten gelaten. Gestaag klimmen we richting Kesterheide, met fraai zicht op Lombergveld en Kester. Opnieuw dwarsen we de steenweg en stijgen we verder. We passeren het lege graf van Staf de Clercq en de Ijzeren Man, een meetpunt voor hoogtebepaling. Door bos daalt het pad af en voert ons door een prachtig stukje natuur, de Kesterheide.
Leerbeek Het pad langs de steile westflank is best avontuurlijk. We bereiken de Kesterweg, die we volgen tot de Heidestraat. Vier immense witte bollen vormen een communicatiecentrum van de NAVO. Via de Heidestraat klimmen we een tweede keer naar de top van de Kesterheuvel, met zijn 112 meter het hoogste punt van het Pajottenland. Naast een prachtig uitzicht, vinden we er een kalvarie met kruisweg en het Pervivo monument, voor mensen die overleden zijn aan een stofwisselingsziekte. Langs de oostflank en de Heidestraat dalen we terug af naar het centrum van Leerbeek.
Ter Rijst : wandeling park 1,5 km
Ter Rijst Ter Rijst
parking Ter Rijst www.natuurenbos.be
Langs de steenweg ter hoogte van Heikruis vinden we het kasteelpark Ter Rijst. Het loont de moeite om even door het park en voorbij het neoclassicistisch kasteel en over de boogbrugjes te kuieren. Ideaal om tot rust te komen en weg te dromen...
Kokiane : wandeling 1,6 km (430-429-430)
Herne
Steenweg t.h.v. KP 430 www.herne.be
Net voor Kokiane stoppen we bij wandelknooppunt 430 voor een kort tochtje naar één van de vijf landschapskubussen in Herne. Deze kubus Icarus, genoemd naar het schilderij 'de val van Icarus' van Bruegel, staat idylisch verscholen in de Aerebeekvallei. Heerlijk om er even in te verpozen en van de groene omgeving te genieten!
Herne : wandeling 4,5 km (407-406-405-404-403-4-407)
Herne Herne
parking Centrum
We ronden af met een korte verkenningstocht in Herne en starten bij de fraaie Sint-Petrus en Pauluskerk. Enkele voetwegen leiden ons naar de Aerebeekvallei en langs enkele kapelletjes. Landschapskubus Pieter zorgt voor een heerlijk uitzicht én schaduw! We bevinden ons op de site van het voormalige Kartuizerklooster. Gebouwd in 1314, was dit het eerste in de Nederlanden. Een aangename voetweg met zicht op Herne, voert naar de steenweg en vervolgens de Boesmolen. Vanaf deze watermolen volgen we het riviertje de Mark stroomopwaarts. Na een heerlijk bospad volgen enkele straten en passeren we een tweede molen, de Hernemolen. Amper 150 meter verder staan we weer bij het vertrekpunt.