Home
Palingbeek : natuurwandeling 8 km
Palingbeek Palingbeek
parking Komenseweg, bij KNP 13 www.west-vlaanderen.be/domeinen/palingbeek
Op een boogscheut van Ieper ligt het provinciedomein De Palingbeek. Het is een aaneenschakeling van natuurgebiedjes, waar nog veel sporen van WO I te vinden zijn. In 2018 is er de landart-installatie van Coming World Remember Me te bezichtigen. Gedurende 4 jaar werden wereldwijd 600.000 beeldjes gemaakt, die verwijzen naar evenveel slachtoffers van de Groote Oorlog in Vlaanderen. We starten onze tocht door het natuurgebied De Vierlingen en passeren enkele fraaie heideplekjes. Op het einde draaien we rond de Caterpillar krater. Almaar rechtdoor gaat het richting het hart van het domein. Daar treffen we het indrukwekkende landschapskunstwerk aan. Ergens daartussen staan ook onze beeldjes. We stappen langs het reusachtig ei en trekken verder naar het Molenbos. We passeren de Hedge Row Trench Cemetery en wandelen naar het bezoekerscentrum.
Palingbeek Palingbeek Na een kijkje binnen en buiten, lopen we naar de volkssterrenwacht Iris. Knotwilgen en hagen kenmerken het fraaie natuurgebied Hagereke. Vervolgens klimmen we naar een heuvelrand, The Bluff. Na zware bominslagen tijdens WO I, ontstonden steile kraterwanden die door beide partijen als schuilplaatsen werden uitgebouwd. Bovenop biedt een platform uitzicht op de vlakte met beeldjes. Via trappen en een plankenpad loop je door de voormalige krater. Achter de cafetaria dalen we af naar de Oude Vaart, die we naar links blijven volgen tot bij het vertrekpunt.