Home
Dag 3 : Idyllische plekjes in de Ussbachvalleivolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Lutzerath : Erlebnisweg Achterhöhe 5,5 km
Lutzerath Lutzerath
parking Tonhugel www.gesundland-vulkaneifel.de
De rondweg start bij het kapelletje en daalt lichtjes tussen de velden. Voorbij een silo, krijgen we info over de dassenburcht, die er te zien is. Verderop is een steile dalflank omgevormd in heideperceel om de biodiversiteit te verhogen. Bij de bosrand krijgen we een steile beklimming te verwerken. Maar nog even naar rechts en onze inspanning wordt beloond met een adembenemend uitzicht over de vallei van de Ussbach. Een schitterende plek om te genieten van de rust en het uitzicht. Daarna volgt een steile afdaling door bos en al gauw volgen we de loop van een beekje. Bij een bank gaat het rechts nog een keertje steil bergop. Nog eventjes de bosrand volgen en we bereiken een speel- en picknickplaats in het bos. Er rest ons nog een laatste kilometer asfaltweg tot bij de parking.
Bad Bertrich : wandeling Ussbachtal + centrum 6 km
Bad Bertrich Bad Bertrich
parking Elfengrotte www.gesundland-vulkaneifel.de
Het kuuroord Bad Bertrich ligt romantisch gewrongen in de Ussbachvallei. We starten met het pad dat loopt door de Elfengrot en langs de waterval. Na een aangename rustpauze op deze idyllische plek, klimmen we naar boven en dwarsen de straat. Aan de overkant volgen we wandeling nr.4, langs de oever van de Ussbach. Het bospad wordt al snel een avontuurlijk paadje langs het water. Geleidelijk begint het pad te stijgen en bij een splitsing nemen we rechts naar de Entersburg. Het rotspad kronkelt zich naar boven tot aan de voet van de ruïne. Vanop de toren waan je je in de middle of nowhere: op een rotsheuvel omsloten met beboste flanken en in de diepte de meanders van de Ussbach. Een korte, steile afdaling brengt ons bij het water. Een bank verraadt een uiterst charmant plekje: Antoniusruhe. Onder de overhangende rotsen wordt de Heilige Antonius vereerd. Zalig om hier pootje te baden! Een houten brug brengt ons aan de overkant en meteen klimmen we weg uit het dal. Een breed, aangenaam pad, langsheen een hut en enkele indrukwekkende rotswanden, brengt ons weer tot bij de hoofdweg. Voorbij de parking volgen we nog verder het pad langs het water. Voorbij een kruispunt, gaat het onder de hoofdweg door en dan rechts stijgend tot bij de Vulkaneifel-therme. Links bereiken we het centrum en nemen een kijkje in de wandelhallen met heilzaam bronwater van 32°. We slenteren door het kuurpark en de winkelwandelstraat en sluiten af met een terrasje. Bad Bertrich Bad Bertrich
Manderscheid : Maarmuseum
Maarmuseum In Manderscheid bezoeken we het interessante Maarmuseum. Als hete magma aan de oppervlakte komt, ontstaat er een vulkaan die gloeiende lava spuwt. Maar als dit omhoogkomende 1200 graad celcius hete lava een paar hondertmeter onder de aardoppervlakte op grondwater stoot, dan komt het tot een gigantische waterdamp explosie. Zulke door vulkanische activiteit in de aardkorst uitbarstende kraters heten maaren.
De kinderen krijgen er een blad met vragen, waarop de antwoorden in het museum te vinden zijn: van het Eckfelder oerpaardje, tot de hedendaagse fauna en flora van een maar, en de geologie ervan. Met als beloning: een edelsteen.