Home
Dag 2 : Route des crêtesvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Hartmannswillerkopf : loopgravenwandeling 4,5 km
Hartmannswillerkopf Hartmannswillerkopf
parking bij monument HWK www.front-vosges-14-18.eu
We verkennen het monument en de crypte. Om de strategische hoogte Hartmannswillerkopf werd in 1915 fel gevochten, met 25.000 doden tot gevolg. De voorzieningen, loopgraven- en bunkercomplexen zijn de grootste van de Vogezen. De helft ervan is nog zichtbaar en een wandelroute met infoborden loopt door de gangenstelsels. Zelfs na 100 jaar is hier nog zoveel bewaard, dat de oorlog heel dichtbij voelt. Doe zeker de volledige route, want de Aussichtsfelsen op de Rijnvallei zijn indrukwekkend!
Grand Ballon : toppenwandeling 1,5 km
Grand Ballon
parking op col Grand Ballon
De Grand Ballon is met zijn 1424 m de hoogste top van de Vogezen. Vanaf de parking volgen we de kleine rondweg die langs het monument en het radarstation passeert, van waarop je heerlijke vergezichten hebt over de Vogezen en Elzas.
Le Markstein : coaster
Markstein De volgende col Le Markstein bekoort ons met enkele ritjes op de 1200m lange coaster, terwijl enkele parapentes hoog boven ons in de lucht cirkelen.
Route des Crêtes
De Route des crêtes loopt van noord naar zuid over alle hoogtes van de Vogezen, van Col de Bonhomme tot Cernay. Ze vormt de grens tussen Elzas en Lotharingen. Van 1871 tot 1918 was het de landsgrens tussen Frankrijk en Duitsland.
La Schlucht : ladderwandeling Hirschsteine 4,5 km
La Schlucht La Schlucht
parking op col de la Schlucht
Het skigebied Col de la Schlucht is ook in de zomer drukbezocht. Een zetellift met rodelbaan trekt aan, maar wij kiezen voor een avontuurlijke tocht over de rotsen. Het eerste stuk GR5 richting Le Tanet is een rotsig pad steil omhoog. Bijna boven nemen we rechts naar de Spitzenfelsen. Een volgende splitsing rechts leidt ons naar de Hirschsteine. Een smal rotspad en tot slot enkele ladders loodsen ons over en door de rotsen. Niet voor kleine kinderen of ongeoefende wandelaars. Verderop klimmen we via de cretes de Baerenbach naar boven en volgen de GR5 terug naar het beginpunt. Schitterende wandeling! Bekijk een stukje op youtube.