Home
Dag 2 : Terugrit vanuit de Voerstreekvolgendevorige
Trips per regio
Trips per thema
Sint-Martens-Voeren : bronnenwandeling (KNP 91-47-55-60-62-63-64-65-66-67-54-48-91) 8,5 km
Sint-Martens-Voeren Sint-Martens-Voeren
kerk St.-Martens-Voeren
Sint-Martens-Voeren is 1 van de 6 Voerense dorpjes, en 1 van de mooiste van Vlaanderen. We stappen richting het spoorviaduct en er onderdoor. Voorbij het kerkhof wordt de asfaltweg een holle veldweg, waarin we af en toe een (dassen)hol ontwaren. We passeren verderop enkele gebouwen en bereiken Sint-Pieters-Voeren. Langs de forellenkwekerij bij de landcommanderij, stappen we naar het kerkje. Voorbij het speelplein, leidt een steile veldweg ons naar het vakwerkgechucht Veurs. We dalen af naar het huis van Jetteke en de Veursbron, tot bij de spoorweg, die hier in een tunnel verdwijnt. Na een kort klimmetje, volgt een bijzonder fraai en aangenaam stuk. Het pad mondt uit op een asfaltweg die we naar links volgen. Tot we rechts een zijstraatje inslaan langs een wijngaard. Nu krijgen we een flinke kuitenbijter door het bos. Eens boven volgt een heerlijk wandelpad door het schitterende landschap van de Voerstreek. Uiteindelijk dalen we door enkele holle wegen en langs een bronnetje terug af naar het vertrekpunt. In 2013 werd deze wandeling terecht tot de mooiste wandelroute van Vlaanderen verkozen! Veurs
's Gravenvoeren : wandeling (KNP 24-28-31-32-33-34-22-23-24) 3,6 km
Gravenvoeren Gravenvoeren
kerk 's Gravenvoeren www.voerstreek.be
In 's Gravenvoeren nemen we eerst een kijkje in het bezoekerscentrum, waar we kennis maken met de geschiedenis, de cultuur en bezienswaardigheden van deze regio. Vanaf de kerk stappen we naar KNP 28. We passeren verscheidene boomgaarden, waaronder een speelboomgaard. De ideale picknickplaats. Leuk voor de kinderen om met de plukstokken zelf een appel of peer te bemachtigen. Verderop bereiken we de Steenboskapel. Opvallend zijn de 4 verschillende steensoorten waaruit ze is opgetrokken, waaronder restanten van een Romeinse villa. We dalen af naar de Voer en volgen het water eventjes stroomafwaarts. Voorbij de monding van de Noorbeek in het Voer wandelen we langs de steile flanken van het natuurgebied Altenbroek naar het centrum terug.